Instagram

torsdag 23 oktober 2008

I målet

Kom hem precis från jobbet. Dagen i korthet: tidig morgon med möte på Nikon, lunch med Marcus och Björn, färd till Linköping, jobb från 16.30-23.00 och till sist färd till Stockholm. Nu ska jag packa för nästa resa som bör av till Sölden i Österrike och slalompremiären. Planet går 07.55.

Någon sa att det är glamoröst att vara fotograf. Bilden nedan visar sanningen.

Foto: Marcus Ericsson.

Jag monterade för första gången i livet en "goal cam", alltså en låda med en kamera i som sätts i ett av målen. Det tog tid och strulade enormt (när det egentligen skulle blivit 400 bilder blev det bara 110) men var ändå roligt. Kommer definitivt att göra om det.


Här en så kallad "overhead"-bild.

4 kommentarer:

FotoMix-bloggen sa...

Goa bilder Joel! Det är ju såna man vill ta men inte har kunskapen om att ta.
Skulle gärna vilja veta hur du byggt netcam-lådan och vad du haft för prylar till hjälp. Overhead-bilden är oxå jäkla bra. Tog du ner den efter matchen eller skickade du via sändare till kameran?
Mvh
//Daniel

Robban sa...

Bra grejjer Joel.

Joel Marklund sa...

Daniel: Inuti lådan (som är byggd av plexiglas och vadderade väggar) sitter det en Nikon D700 med ett 10,5mm fisheye, som blir närmare 16mm eftersom det är ett DX-objektiv. Tyvärr är det idag inte tillåtet att använda målkamera i Elitserien. Men jag jobbar på att det ska bli det. Overhead-bilden tog jag ner efter matchen, kanske tio minuter efter matchens slut. Jag gör det bara vid speciella tillfällen, och oftast i mer lutat format. Jag brukar flytta kameran tillbaka tio meter mot hur den satt nu, så att man ser ansiktena lättare.

Robban: Tack!

Anonym sa...

Sist jag mailade förbundet för 2 år sen om att sätta goalcam, fick jag till svar: "Endast TV får sätta kamera i målet". Men det vore ju lite kul om de ändrade sig.