Instagram

torsdag 22 januari 2009

Och de nominerade är...

I tisdags satt jag hemma hos Robban och spelade Guitar Hero och Tiger Woods samtidigt som vi uppdaterade Årets bild-hemsidan med jämna mellanrum för att se när nomineringarna utlystes. Förutom att spöa mig på gitarr i spelvärlden (och fått både Magnus Wennman och Andreas Bardell att tro att de inte var nominerade - det är en annan story) så har Robban mäktat med en annan prestation. Tre år i rad har han blivit nominerad i de olika Årets bild-klasserna, och då har han bara plåtat i knappt tre och ett halvt år. Imponerande!

Jag skulle vilja göra Tony Rickardsson-imitationen, "Ja é inte bitter". Men att säga att jag inte bryr mig om att inte vara nominerad, det är en lögn. Jag är alldeles för mycket tävlingsmänniska för det. Oavsett om det gäller att spela hockey tillsammans med polare eller spela en match i tennis vill jag vinna. Likaså är det på jobbet. Jag vill alltid komma hem med den bästa bilden, även om det innebär att jag får jobba dubbelt så hårt (okej, kanske inte när det gäller matcher i hockeyallsvenskan, typ). Så är det bara. Vi tar saker på lite för stort allvar, vi tävlingsmänniskor. Men hur som helst: Grattis, ni som nominerats!

Just det. Idrottsgalan tidigare i veckan. Ett sömnpiller på sina håll med ganska ointressanta vinnare. Det var helt enkelt ett dåligt idrottsår för svenskarna. Jag och Scanpix fotograf Leif R Jansson samt en officiell fotograf hade blivit tilldelade varsin poolplats, alltså framme vid scenen. Platserna är begränsade på grund av att man inte vill ha en massa onödigt folk i vägen för tv-sändningen och i de fallen får vi på byråerna täcka upp för tidningarna. Till ungefär hälften av Idrottsgalan fick vi stå på bra platser. Sen fick tv-gubbarna i produktionsbussen nog när de sett någon av oss i bakgrunden för ofta. Vi stog i "skottet", enligt en från produktionen. Från ett ha kunnat ta bilder rakt framifrån, ibland med vidvinkel, fick vi nu stå vid sidan om. Jag och Leif enades om att det sög, om än i annat ordalag, och ifrågasatte, som så många gånger tidigare, varför tv har så mycket att säga till om. Så svårt ska det inte vara att ge tre fotografer plats eller för den del instruktioner så att man inte stör sändningen.

Charlotte Kalla vann Jerringpriset.


Sarah Sjöström blir bortkollrad av Robert Gustafsson.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Satan joel. hHur i all världen kan denna bild slå ut din???

http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/ot-fotograf-nominerad-till-arets-sportbild(1100105).gm

Hälsn Joli

Anonym sa...

Detta verkar mycket märkligt. en "läsarbild" nomineras. Jag har sett din version av samma lopp och det är väl inte ens värt att diskutera vilken som är bäst. Ska verkligen bli intressant att se resten av de nominerade bilderna.

// Lars Dafgård.

Anonym sa...

"Ska verkligen bli intressant att se resten av de nominerade bilderna. "


Eller inte!