Dagen innan herrarnas kvartsfinaler blev en mellandag. Söderling tränade, andra spelare signerade autografer och några jeppar spelade dubbelmatcher. Jag har inte så mycket speciellt i bildväg från denna dag.
Däremot vill jag tipsa om en artikel om hur Sports Illustrated jobbade under NBA-finalerna. Det är långt ifrån det sätt vi i Sverige jobbar på. Två fotografer, tre assistenter och 18 remote-kameror. I sammanhanget kan nämnas att Getty Images på varje match under fotbolls-VM har minst sju fotografer: en i varje hörn (4), en på läktaren ovanifrån och två fotografer som jobbar för FIFA. Under vissa matcher är de till och med ännu fler. Eller så gör man som Reuters. Utöver de fotografer som täcker matchen så sätter man en fotograf på att enbart bevaka det en spelare gör under hela matchen.
Det är helt klart så att om man vill täcka något evenemang utan att missa något så går det - i princip. Här på Wimbledon tillåter man dock enbart en fotograf per media per bana under gruppspelen. Från och med imorgon får emellertid byråerna i vissa fall ha två fotografer på matcherna.
2 kommentarer:
Angående NBA, så verkar de ha skippat blixtar och kört på befintgligt ljus. Månne pga D3s?
Varför är basket en sån liten sport i Sverige? Inte i någon hall finns möjligheten att montera en tak-remote :-(
Som jag förstod det kör de en del av kamerorna på blixtar, andra inte. Men jag kan ha fel. I så fall beror det säkert på D3s. Här finns en länk med uppdaterad info om kamerorna de använde: http://sportsshooteracademy.com/2010/06/30/rolling-with-si-during-the-nba-finals-part-2/
Som du säger är det väldigt dåligt med bra fotomöjligheter för basket i Sverige. Det är tråkigt.
Skicka en kommentar