Instagram

torsdag 12 maj 2011

En jacka på film

Allt är lite annorlunda här i Bratislava. Inte bara staden är större, arenan också. Det är krångligare med fotopositioner, det är dubbelt så många fotografer på plats och regleringarna för fjärrstyrda kameror är också annorlunda. I praktiken innebär det till exempel att internationella ishockeyförbundets egna fotografer sätter in målkameror och poolar ut bilder till byråerna. Så istället för målkamera blir det takkamera eller något annat.

Annars är det kul med miljöombyte och en ny stad under ett så här långt mästerskap. Något underligt som hände igår var efterspelet till att jag glömde kvar min jacka på en fotoposition efter matchen. Först när jag ska gå hem märker jag att den är borta. Jag får hjälp av en funktionär som tar mig till borttappatavdelningen som dock är stängd. Vi går vidare till säkerhetsavdelningen och frågar där om de har hittat något.

Mannen som sitter där i kontrollrummet får då något glittrigt i blicken. Vänta en minut, säger han, och sätter sig vid sina två stora skärmar. Där tar han fram en väldans massa kameravinklar över arenan, frågar var jag satt och zoomar därefter in området. Det här är alltså inspelad video som han styr över och efter ett tag ser jag mig själv på skärmen när jag tar bilder under matchen. Vi spolar fram och tillbaka och ser till slut en person närma sig jackan, syna den och ta den med sig.

"Vi vet vem han är" säger han med en otroligt nöjd min. "När han kommer hit imorgon har han en del att svara på." Jag tänker att den här stackaren kanske bara är en städare som tagit med sig jackan till något förråd och lagt den i förvar där. Vad som hände med honom förtäljer dock inte historien. Jackan är emellertid tillbaka.

Nedan: bilder från matchen igår och Sveriges träning dagen innan.

2 kommentarer:

Linda sa...

Bild a5... wow! Gillas! Den andas hockeykamp! :)
Spännande med din jacka! Och vilken tur att du fick tillbaka den :)

Lasse sa...

Skulle du få tag i grym bild på Fasth...
MVH
Lasse