Instagram

måndag 14 juli 2014

Dykning under SM-veckan

Veckan innan min semester var jag i Borås och kamperade ihop med mina kollegor Carl Sandin och Jörgen Jarnberger under SM-veckan. Med undantag för en halvtimmes bevakning av dragkamp (!) var jag stationerad vid simpoolen från torsdag till söndag. Anledningen var sim-SM och att jag skulle testa att fjärrstyra vår undervattenskamera.

Innan testet hade jag gjort extremt mycket research, dels pratat med kollegor på internationella tävlingar om hur det fungerar och observerat dem när de använt sina kameror men också googlat sönder internet... nästan bokstavligen. Det finns inte mycket information om hur det fungerar och det är en extremt begränsad krets människor i världen som regelbundet gör detta på stora simtävlingar. Med facit i hand är det kanske det svåraste jag gjort, sett till alla olika aspekter att hålla reda på, inte bara det bildmässiga utan att man måste dyka och trixa också.

Av erfarenhet vet jag t.ex. nu - i efterhand - att Borås simbassäng med 2,2 meter i djup är för grund för att kunna sätta kameran precis var som helst. På internationella tävlingar är djupet 3 meter vilket medför att simmarna inte upplever att de hoppar in i kameran om den är placerad där de dyker ner... Eh...

Om man vill kan man se en kort video på hur det ser ut under vatten här.


Så här ser det ut under vattnet när kameran sätts på plats. Jag är glad att jag verkligen hyrde dykutrustningen, det kan gå att göra installationen utan men det blir hundra gånger jobbigare.


Och så här ser det ut från land. Tack till Jörgen för nedanstående bilder!

1 kommentar:

Daniel Nilsson sa...

Grymt bra jobbat kompis!
Lite extra slit o släp lönar sig alltid!

//D.