Instagram

onsdag 25 juni 2008

Två skjutna duvor

Idag var det pang-pang på jobbet. Jag fick åka ut till Haninge Jaktskytteklubb och träffa Håkan Dahlby och Nathalie Larsson, två skyttar som åker till OS i Kina. Till en början var jag inte värst intresserad av det hela, till viss del beroende på att jag var 25 minuter sen eftersom det var typ omöjligt att hitta dit (det låg ute i skogen mitt i ingenstans). När det dock kommer på tal att vi som är där får prova på att skjuta väcks mitt intresse till liv. Sätter välplacerade skott i två duvor i alla fall.

Hur som helst, när jag plåtat en stund får jag idén att plåta Dahlby ute på träningsbanan, med två lerduvor på var sin sida av honom. Lättare sagt än gjort, de visar sig röra sig aningen oberäkneligt, och det går inte direkt att placera honom för tajt mot utskjutningshålen eftersom han då skulle kunna bli träffad. Vi hittar i alla fall en placering där han kan stå i godan ro utan att bekymra sig om att bli träffad.

Nästa steg är då att skjuta ut lerduvorna samtidigt som bilden tas. Eftersom jag ville använda blixt ges det en chans per utskjutningstillfälle. Mikael Sjöberg, fotograf på Expressen, får helt enkelt hjälpa mig genom att avfyra lerduvorna på mitt kommando. Resultatet:


Meckigt. Men det blev något till slut.

Helt ok, även om man hade kunnat jobba på posen mer. Det roliga är att se att det går att få ett bra resultat genom att improvisera på plats. Ibland funkar det, ibland inte alls.


Att ha sitt eget namn inskrivet på hylsorna är kaxigt.

Pang i slottet!

Inga kommentarer: