Instagram

fredag 3 april 2009

Bakom kulisserna: remotekamera på basket (och varför det gick dåligt)

Jag och Bildbyråns soon-to-be-gone-prao Robin Parri tog oss idag till Solnahallen för semifinalen mellan Solna och Uppsala. Det började riktigt knaggligt när jag går in i hallen och ser att ett damlag står och tränar samtidigt som jag ska sätta upp en remotekamera bakom en av korgarna. Kollar läget med en funktionär:
- Hur länge ska damerna träna.
- Till klockan sex.
- Jaha, men det ska väl vara en paus innan herrarna kommer in. När börjar de värma upp?
- Klockan sex.
Det här, mina damer och herrar, är inte bra när det nalkas att sätta upp en fjärrlösande kamera. För att göra uppsättningen ordentligt och hitta en bra vinkel behövs MINST tio minuter och då går det riktigt snabbt. 15 minuter är mer okej. Det behövs nämligen tid inte bara för att få bilden bra, utan också för att säkra allt med säkerhetskablar, så att det inte drattar ner i en stackars spelares skalle.

Jag hinner i alla fall alltjämt slänga upp anordningen till dess att spelarna kommer in. Justeringar och säkring gör jag samtidigt som spelarna skjuter på korgen... Resultatet blev också sådär med reflexer på fel plats.

Men jag försöker tänka positivt, eller som min kollega Mattias Larsson förkunnade under vår Spanien-resa: "Tänk Nanne. Positivt. Nanne." (det här kommer från att Kalmars tränare Nanne Bergstrand kör stenhårt på positivt tänkande och  har en klar vision om vilka bilder man ska välja att se för att behålla detta tänkande). Sammantaget blev det okej. "Okej" är väl positivt?

Nästa gång, när jag har rikligt med tid, ska jag dock ta ordentliga bilder på monteringen. Lovar.





Man får vara sur om man är Solnas tränare och ser sitt lag förlora.
En av två okej remotebilder.
Det här ser ut som en stor härva, men någonstans där inne finns det en logisk förklaring till allt!

Jag plockar ner uppsättningen efter matchen. Notera killen som obehindrat fortsätter att skjuta mot korgen när jag står och vacklar på en stege. Bra där. Foto: Robin Parri.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Ändå bra remotebild! Vad kör du för glugg på fjärrkameran 14-24:an??

Joel Marklund sa...

Jepp, 14-24:an. Fokus ligger lite fel. Det ska ligga lite nedåt. Men med den gluggen, när fokus sitter, då är det skarpt!

FotoMix-bloggen sa...

Läckert och intressant. Mer sånt. fast det har du ju lovat redan.. :-))
Mvh
Daniel

Unknown sa...

Jag och Lunkan satte upp en remote i Pontushallen tidigare i vinter. Men glasen i plankorna där var så sunkiga, så det blev inte riktigt bra.

14-24 verkar grymt fin. Har just införskaffat 24-70:an istället. Den känns mer allround. Ruggigt fin glugg även den!

keep up the good work!

Petra sa...

Hej kusin! nu blir du kanske lite förvånad, men jag visste inte hur jag skulle få tag på dig, så jag provar här och hoppas på svar. jag är usa och är sugen på att köpa en iphone, eftersom de är billigare här.. kom och tänka på att du ju köpte din här, och eftersom du är lite mer insatt så kanske du har nåt tips på var jag ska köpa den och vad jag ska tänka på? priserna varierar ju ganska ordentligt och jag vet inte riktigt va´d jag bör tänka på om jag nu köper den osv.. vart köpte du din? du köpte din olåst va? svara gärna till min mail om du har lite tid över! hoppas allt är bra med dig! roligt att läsa på bloggen :)
massa kramar! /Petra
(petra.marklund@hotmail.com)

Joel Marklund sa...

Hej Petra! Kul att du är i USA. Jag mailar dig om en stund! Kram

Joel Marklund sa...

Tobias: 14-24:an är superfin, men som du säger är 24-70 betydligt mer allround. Jag använder säkert 24-70:n 80-90 procent mer.

jonas sa...

been there.. det är galet att kidsen får springa ut på plan över huvudtaget. Har mer en en gång fått skrika åt dem att inte skjuta när jag plockar ner kameran. Och den där stegen i Solnahallen är överjävligt ranglig och för kort. Sen gäller det att ha med sig fönsterputs å papper.