Instagram

fredag 11 december 2009

Trött

Fortfarande väldigt trött. Min plan var att jag skulle få sova en halvtimme längre idag. Det var bara att glömma när en av våra internationella samarbetspartners behövde några specifika bilder innan tävlingarna började för dagen.

Som sportfotograf gör det stor skillnad om man vet som händer på plan, eller i en bassäng, och varför. Jag fotograferar så mycket ishockey att jag kollar på spelarnas rörelser snarare än på pucken för att förutse var "bilden" kommer att bli till. Detsamma gäller fotboll. Genom att förutse situationer kan man vara beredd när de väl händer. Det är också därför jag tar väldigt få bilder på en match. Istället för att trycka av meningslösa serier av bilder (som man ändå får hålla på att radera i efterhand) så försöker jag att tajma situationerna.

På sätt och vis gäller "följande av spelet" också simning. Jag vet att Stefan Nystrand alltid går upp ovanför vattennivå och andas på sin högra sida. Det är givetvis något som är oerhört viktigt att veta om man har möjligheten att välja position. Istället för att bara ha bilder på någon skummande oidentifierbar klump så kan man ha bilden då han går upp EN gång i racet. Här i Istanbul har jag dock inte så stor nytta av just sådana kunskaper eftersom simstjärnorna stannat hemma.


Inga kommentarer: