Instagram

måndag 29 december 2008

Hål i glaset

Fredrik G frågade till förra inlägget om vem som bestämmer vem som får sätta in en målkamera i målet. Men jag sparar svaret till nästa blogginlägg, då jag har en bild på själva lådan.

Här är istället lite bilder från gårdagen.






Eftersom det är så bra ljus här blir det tekniskt sett fina bilder. Men framförallt erbjuder de olika fotopositionerna helt andra bilder än man är van vid från exempelvis Elitserien. På fyra ställen på rinken finns det utskurna hål i plexiglaset (se bilderna nedan). Tyvärr går det bara att täcka en sida av matchen åt gången när man sitter där, men det är mycket bättre än att ta bilder genom plexiglaset.

När jag till exempel var i Prag för någon månad sedan och plåtade NHL-premiären gjorde Markus Näslund mål på andra sidan planen. Det var inte ens någon idé att försöka ta en bild då. Diffraktionen genom glas gör det i princip omöjligt att ta en skarp bild på det som händer på andra sidan.

I andra arenor, bland annat i Vancouver, finns det mindre hål som det ryms ett 70-200 igenom. Där får man dock inte ta bort kameran om det kommer en puck mot en eftersom det sitter publik vid sidan om en. Jag vet att det har hänt att en fotograf tagit bort kameran vilket fått till följd att någon som sitter bredvid eller fotografen själv blev träffad.

Det som är så skönt här - trots konkurrensen om de bästa platserna - är att man verkligen tänker på bildens kraft och fotografernas arbetsmöjligheter. Man erbjuder så bra platser som möjligt för att vi ska kunna skicka hem bilder från olika vinklar.

Där kommer dock prioriteringen av olika medier in i bilden. Mer om det i nästa inlägg.

Här satt jag.

Och där en annan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser ut som att du har fått ordning på din Mark III?

FotoMix-bloggen sa...

Intressant inlägg med bra och annorlunda bilder.
Keep it up.
/D

Joel Marklund sa...

Anonym: Det är konstigt. På isen under JVM har de funkat bra, medan de var crap innan turneringen. På samma sätt har jag mycket oskarpt från när jag plåtat utomhus här borta. Jag vet faktiskt inte. Ska testa dem igen när jag kommer hem, i annat ljus.

Anonym sa...

Känner igen det där. På vissa jobb fungerar kameran jättebra, men på andra så blir bilderna oskarpa.