Instagram

lördag 13 december 2008

Årets bild-käbbel (igen)

Efter en kommentar till mitt förra inlägg känner jag att jag vill förtydliga, eller snarare fördjupa, det jag skrev väldigt flyktigt om.

Jag skrev om käbblet kring Årets bild (Jonas Lemberg och PFK kastar smuts på varandra, frankly). Det hela är inget nytt.

Någonting har hänt. Bakom kulisserna. Vad som har hänt spelar ingen roll.

Jo, det gör det, säger du kanske.

Nej, inte i det här skedet.

Det som har hänt har hänt. Det tillhör det förgångna. Det görs inte ogjort.

Det som spelar roll nu är hur frågan hanteras och vilka signaler från PFK:s sida som ges utåt. Framförallt tidigare, men fortfarande, är signalerna: osäkerhet, baktaleri och käbbel fram och tillbaka. Det är i alla fall den känsla en utomstående får av det som skrivs.

Det som lite grand irriterar mig är kommentaren "en i kåren som inte vet någonting ... men ändå vill tycka till om läget". Jag säger: hellre medlemmar som tycker något än bara stirrar stint. Jag tycker inte att det är schysst att föra en förtalskampanj (okej, det är absolut inte rätt ord, men ni får ursäkta det just nu - tänk något mindre starkt ord) offentligt efter att något har hänt bakom kulisserna. Sköt det snyggt och smidigt som skett "i det dolda" eller visa på full transparens. Nu har valet hamnat någonstans mitt emellan.

Den information vi medlemmar får idag är via media, via ett uttalande á la pressmeddelande eller via någon kollega "som hört att".

Jag beundrar de som arbetar organisatoriskt för PFK och Årets bild - de gör det faktiskt ideellt. Men snälla, få ett slut på käbblet. Starta om, fokusera på nytt på de viktiga frågorna och få PFK att bli viktigt för svenska fotografer - inte bara en medlemsorsak för Årets bild.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ärligt talat är väl just det här spekulerandet som sker i diverse bloggar en trist fortsättning på ett onödigt bråk.
Att hävda att PFK ensamt begått fel är en misstolkning av historien.
Just nu verkar ett sargat, pga Jonas avhopp, PFK försöka samla styrkorna till en fortsättning för klubben och Årets Bild oavsett vad som hänt tidigare.
Jag tolkade höstens info från PFK som ett försök att förklara vad som hänt under våren och sommaren.
Efter ÅBs vidlyftiga satsning de senaste åren varken fanns eller finns det särskilt mycket pengar i PFK och det fanns en stor risk för total nedläggning av både klubb och ÅB.
Jonas polisanmälan drog upp skiten till ytan igen.
Lagom till lanseringen av det nya namnet på hans tävling. Och lagom till presentationen av ÅB 2009s nya hemsida. Bra reklam för båda parter..
Ingen från PFK verkar dock vilja fortsätta "käbbla" utan snarare få till ett fridsamt arbetsklimat. Det är mycket jobb med en ideell förening med allas ögon på sig.