Instagram

söndag 8 augusti 2010

DN-galan

DN-galan i fredags var det sista jag gjorde innan semestern. Vi var två stycken från Bildbyrån som jobbade på plats och bevakade en hel drös svenska och internationella stjärnor. Ett stort problem med en tillställning som DN-galan är tiden. Det fungerar jättebra i tv med många tajta bataljer men för oss som i praktiken ska bevaka det är det helt omöjligt.

Trots att vi var två fotografer fick vi till exempel skippa några av Christian Olssons hopp (trots att det på förhand var väldigt viktigt att vara på alla hopp med tanke på hans skadehistorik) och slutet av damernas höjdhopp. Som tur är hände det inget uppseendeväckande medan vi plåtade på annat håll.

100 metersfinalen var givetvis galans höjdpunkt. Alla på plats räknade iskallt med att Usain Bolt skulle vinna, det har han ju nämligen gjort hela tiden. Min kollega Björn Tilly stod rakt mot banan med atleterna springande emot sig medan jag ställde mig i kurvan direkt efter för att få en bra jubelbild. Jag tänkte nämligen tillbaka på OS-finalen i Peking för två år sedan då Usain Bolt jublade rakt in i kameran då jag stod i första kurvan efter målgången. Här skulle det bli en bra bild. Om det nu inte var så att Tyson Gay vann istället. Han som inte jublar...

Så jag besparar er faktiskt bilder från den dagen. Det får räcka med den här siluetten av Christian Olsson som hoppar tresteg. Det var roligt att jobba på DN-galan igen, men det hade kunnat bli bättre bildmässigt.

4 kommentarer:

Jens sa...

Ha en skön semester Joel!
Vilket stativ sätter du på din remote kamera?

Anonym sa...

Hej,

Om man är intresserad av att fotografera idrott på en högre nivå än hobbyfoto - har du någon kurs/skola eller annat att rekommendera?

NickelKickel sa...

Framkalla filmen! (klapp klappa klapp klapp klapp)
Framkalla filmen! (klapp klappa klapp klapp klapp)
Framkalla filmen! (klapp klappa klapp klapp klapp)
Framkalla filmen! (klapp klappa klapp klapp klapp)
Framkalla filmen! (klapp klappa klapp klapp klapp)
Framkalla filmen! (klapp klappa klapp klapp klapp)
Framkalla filmen! (klapp klappa klapp klapp klapp)

Du vet vilken.

Joel Marklund sa...

Jens: Tack Jens! Det är ett lågt trebensstativ, kanske tio centimeter högt. Manfrotto, dock vet jag inte vilken modell.

Anonym: Oj, den var svår... Jag har gått vägen genom praktik och därefter jobb på dagstidning. Men jag fotograferade mycket sport som frilans också, bland annat varje hockeymatch som spelades under två år. Så jag kan bara säga: var där ute och fortsätt fotografera. Kolla mycket på sportbilder och försök kopiera dem i utförande. Sen hittar man sin egen stil. Sen finns det såklart bra skolor som Biskops Arnö och den i Sundsvall, men de är inriktade mot fotojournalistik i allmänhet.