Instagram

lördag 24 september 2011

Mörkt

Det var skönt när den här arbetsveckan äntligen tog slut. Den avslutades bland annat med fotboll i Norrköping på onsdagen och en match i Stockholm mellan Djurgården och Kalmar.

Den här delen av året när det blir mörkt snabbt är det en mardröm att plåta på Stadion. Nästan direkt från matchstart är man på en 500-dels sekund på 5 000 ISO. Det är MÖRKT. Det syns emellertid inte om man sitter hemma och kollar på tv. Där kan det nästan se ut som att matchen spelas på dagtid. Men tv-kamerorna fungerar på ett helt annat sätt och kräver mycket mindre ljus för att ge en bra bild.

Överlag blir det mycket jobb för mig på hemmaplan den kommande månaden. Jag får muttra över det dåliga ljuset ett tag till, sen blir det förhoppningsvis bättre.

4 kommentarer:

Oscar sa...

Jag ska tala om för farbror stillbildsfotografen att vi TV-fotografer minsann också har ett helvete på Stadion.
Ljuset är så jävla dåligt och fläckigt att det är ren tur om man hinner med att blända upp och ner...

Erik sa...

alltid lika grymma bilder du levererar match efter match. oavsett om det är hockey eller fotboll eller någon annan sport.

du borde förresten börja med twitter vore kul att få veta lite mer hur en dag som fotograf på en av sveriges största bildbyråer är.

Annie sa...

Även fast ljuset är knepigt så tycker jag att du lyckas grymt bra ändå. Jag gillar verkligen känslan i bilderna, och den mörka himlen blir effektfull :)

Joel Marklund sa...

Tack så mycket Erik! Jag väntar dock ett tag med twitter. Får i rätt ordning skaffa hemsida först...
Oscar: Jaja, det låter jättesvårt ;)
Annie: Tack!