Instagram

torsdag 5 februari 2009

Höga höjder

Det som jag alltid lyckas glömma bort när jag är i alperna är att man faktiskt befinner sig på hög höjd. Val d'Isére ligger ungefär 1 850 meter över havet. Den höga höjden gör att varje liten sak blir jämställd med ansträngningen av att springa i trappor. Så är det i alla fall de första dagarna.

Jag trodde jag var i ok form innan jag åkte (hockey två-tre gånger i veckan plus squash) men när jag stegade upp för en av backarna med stegjärn och tung utrustning, kanske bara 30 meter, trodde jag att jag skulle avlida. Jag orkade ta några steg åt gången för att sedan behöva vila upp mig inför nästa kraftansträngning. Det är tyngre att andas och musklerna får inte lika mycket syre som de är vana vid. 

Och sen att bara gå med utrustningen genom byn, eller ruscha upp för en trappa - då får man veta att man lever. Eller tro att man är 20 år äldre - och inte tränat något alls på de 20 åren.

Men så var det bara de första dagarna, som sagt. Nu är formen på uppåtgående eller rättare sagt stabiliserad mot den höga höjden.

Nu är det snart dags för damernas störtloppsträning. Återkommer med en rapport.

Bild från igår:

Jessica Lindell Vikarby stegar ut från sjukhuset efter att ha skadat sig.

Inga kommentarer: