Instagram

torsdag 19 februari 2009

Tävlingarna

Jag måste börja med att tacka för alla gratulationer som kommit. Jätteskoj.

Personligen tycker jag att jag hade bättre bilder som jag skickat in. Men den här föll juryn i smaken. Roligt är att det inte är en bild som skickades ut direkt efter matchen utan först månader efteråt när jag kollade igenom bilder för arkivet och tänkte "den här är kanske något att ha".



Något som också är roligt är att man kunnat följa POYI-juryns arbete live på deras hemsida. Diskussionerna och bildvisningarna är intressanta, speciellt nu när de sitter och går igenom "News Picture Story". Om Lars Lindqvist och hans story från Georgien öser de beröm och säger att han är en "extremely talented photographer". Riktigt roligt. I samma kategori har Casper Hedberg och Paul Hansen bra storys.

Överlag går det bra för svenskarna just nu. Johan Bävman och Lars Lindqvist fick pris i World Press Photo. Två mycket starka reportage.

Men när det gäller bedömningen på sportsidan ser det konstigt ut. Många av oss är frågande till vinnarna i World Press Photo. Likaså varför jubelbilderna får så mycket priser i POYI. Det vi ser är helt klart en krasch när det gäller bedömningskulturer. Jag hörde POYI-juryn vid ett flertal tillfällen prata om de viktiga tillfällena, alltså de historiskt viktiga. När det gäller OS var det Phelps och Bolt som stod för de stora prestationerna. I och med det så betyder det också att en bild av någon av dem ökade dina chanser att vinna.

Jag vill dock resonera som så att en bra bild är en bra bild. En viss vikt ska läggas vid tillfället, men inte i närheten av lika mycket som nu.

Uppdatering: Just nu får Lars Lindqvist andra pris i kategorin "News Pictury Story". Stort grattis!

Inga kommentarer: