Instagram

torsdag 30 juli 2009

Ingen audiens hos påven

Nu blir det många bilder i det här inlägget, men det är ju faktiskt en fotoblogg... Det var en ganska rolig dag fotomässigt förutom att det var konstant jobb mellan 08.00 och 21.00. Förutom bevakningen av tävlingarna tog jag bilder på Sarah Sjöström. I alla fall en av dem ska jag lägga upp imorgon. Till dess: tävlingsbilder.

Michael Phelps igår. Inte helt nöjd.
Idag. Mamma Phelps var på plats.



Hela mediakåren är tydligen inbjuden till en audiens hos påven Benedictus XVI på lördag. Det kan bara hända i Italien... Vi svenskar är dock upptagna med att se Therese Alshammar tävla då. Så ingen påve för vår del.

Bilden från det förra inlägget är tagen under förmiddagspasset, då Stefan Nystrand kvalade. Jag bestämde mig för att sätta en fjärrstyrd kamera vid ett av startblocken, dels för att få en alternativ bild men också en vinkel där man inte får vara som fotograf. Under eftermiddagen var det dags för semifinal. Då såg det ut så här:



Efteråt har jag tydligen blivit utsatt för värsta paparazzifasonerna. Helt omedvetande. Paparazzifotografen gav sig dock tillkänna. Så det var en snäll paparazzo.

Alla bilder nedan foto: Maja Suslin.
Eskort var vi än ska. Är vi fotografer eller boskap/barn? Hatten är på plats i alla fall!

På cirka en minut ska allt vara på plats. Då ska fokus, vinkel, exponering och fjärrstyrning sättas.

5 kommentarer:

Håkan sa...

Tack Maja för dessa arbetsbilder. Det blev mycket trevligt att få se dig i arbete ännu mer förstår man ditt arbete när vi får se dig arbeta. Vi blir lite oroliga över din stress, för jag jag var på SM och följde ditt arbete där tyckte jag att du for runt som en proppeller när du arbetade, om du nu stressar nu och inte då så OJ...
Tack för din underbara bilder.

Jens sa...

Härliga bilder och kul att se Dig i jobb! Vore kul om vi fick se ditt stativ du använder till din remote kamera. Vilken glugg använder du på den? Händer det att ni utlöser varandras kameror då ni krockar på samma kanaler?

Hoppa du klarar värmen bra!

Hare Jens

schmunk sa...

Bilden på Big Mike när han andas på 200 fjäril är finfin. Bra snitt och fin redigering. Coolt med ljusstrimman. Jag vill ha den som desktopbild. ;)

Joel Marklund sa...

Håkan: Jag arbetar ofta i högt tempo men stressar ändå inte. Så även om jag springer fram och tillbaka kan jag vara lugn inombords.

Jens: Det är ett sånt här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=709

Jag använder en 14-24 på vidvinkligaste läget. Det brukar inte hända att man krockar på kanalerna. Ofta finns en lista där man måste skriva upp vilken kanal man använder. Jag har dock fått installerat på mina sändare och mottagare en personlig kanal så jag behöver aldrig bry mig om det.

schmunk: Maila på joel at bildbyran punkt se. Ange storlek.

Kristoffer Viita sa...

episk hatt.