Instagram

tisdag 21 juli 2009

Sim-VM

Jag har inte bloggat på ett tag. Jag har varit bortrest, privat, och kom hem för ungefär en timme sen. Om två timmar bär det av mot Arlanda för flyget till Rom och sim-VM. Så nu laddar jag batterier, packar om väskan

Förra veckan hade jag en bild på simhopparen Elina Eggers på DN:s sportetta. Reaktionerna på bilden - som kom från ett flertal håll - var roliga att få. Gemensamt var att alla undrade hur bilden är tagen.

Den förbryllande bilden på Elina Eggers.

Bilden är en trippelexponering. Detta går att utföra genom att använda en funktion som finns i Nikons D3-kameror (sorry Canon-användare). Funktionen är väldigt ärlig på det sättet att den fungerar på samma sätt som när man gjorde dubbelexponeringar i analoga kameror. Det går alltså inte i efterhand välja vilka bilder som ska sammanfogas. De rutor man smackat av med funktionen påslagen blir till en bild, inte flera.

Vi anger i bildtexten, som information till tidningarna, hur bilden är tagen. Eftersom den är tagen på detta sätt - och inte sammanfogad i efterhand - kan den inte anses vara manipulerad. Byråer som Reuters och AFP har samma syn på tillvägagångssättet. Flera av deras fotografer tog bilder med samma teknik under OS i Peking.

Men nog om det. 12.40 landar jag i Rom. Tydligen ska det vara 33 grader i luften. Jag packar shortsen.

7 kommentarer:

VHC-bloggen sa...

Så sjukt snyggt! Men, som Nikonanvändare och tillika sportfotograf, undrar jag hur det kommer sig att du kör med Nikon? "Alla" sportfotografer använder ju Canon. Det får jag alltid höra och så tittar de på min Nikon och förutsätter att jag inte kan fota sport för jag har ju fel märke på huset.
En vanesak bara? Visst vet jag att det handlar om fotografen och inte utrustningen men jag trodde naivt nog att alla sportfotografer använde Canon. Tji fick jag! Haha!
Så dum jag känner mig nu...

Ha en kalasbra dag!

schmunk sa...

aaaa, fan. Denna funktion visste jag inte fanns. Måste testas. Men eftersom jag inte är fotograf så kan jag photoshoppa hur mycket jag vill. Då blir nog funktionen lite överflödig misstänker jag.

Lycka till i Rom!

Andreas Danielsson sa...

coolt... man lär sig något nytt varje dag.

Anonym sa...

Joel! Ser fram emot fler grymma bilder från dig. Lycka till vid WM. Varje dag med en bild från dig i DN är en bra dag! ;)

När jag blir stor vill jag bli som du!
/Mattias (tyvärr redan stor..)

Mattias Lundin sa...

Snyggt!

Joel Marklund sa...

VHC: Tidigare var det så att "alla" sportfotografer körde Canon. Det har svängt rejält nu. Hela vår byrå gick över till Nikon, Scanpix gjorde det dessförinnan. Här på sim-VM är jag övertygad om att majoriteten är Nikon-användare. Just nu är Nikon-kamerorna betydligt bättre.
Martin: Det är ändå roligare att sitta med känslan att bilden satt direkt :)
Anonym: Tack för berömmet!
Mattias: Tack!

cjl sa...

Joel, dina simbilder är så jäkla underbara. Trippelexponeringen är inte heller dum! :)