Instagram

söndag 25 oktober 2009

Derby

Derbyna mellan stockholmslagen är ofta speciella. Det finns en hatisk rivalitet mellan lagens fans som skapar en speciell atmosfär där man triggas till att vara på alerten hela tiden. Idag var det tyvärr inte en välspelad match, men på sina håll var den dramatisk. För mig var det utmanande att täcka matchen helt själv (vi brukar vara två stycken fotografer när det är derby eller riktigt stora matcher), skicka bilder direkt från kameran och samtidigt vara först med bilderna.

Nu tar jag i alla fall ledigt några dagar. Slutet av veckan blir hektisk. Krafterna behövs då.

Kenny Pavey gör 2-1.
AIK-spelarna klättrade upp mot läktaren efter 2-1-målet.


1-1-målet.



7 kommentarer:

Mattias sa...

Bra bilder Joel!

Erik Åström sa...

Hur kom det sig att du var ensam på matchen?
Riktigt bra bilder!

Jonny sa...

Tjena Joel, snygga bilder som vanligt!

Tänkte bara höra hur du jobbar med autofokusen? Antal punkter? AF-on, ja om du har något tips eller så.

Tack tack :)

Joel Marklund sa...

Tack Mattias!

Erik: Lediga kollegor ;)

Jonny: Jag har autofokus på tummen. En punkt. Inte svårare än så :) Ett tips är väl dock att försöka förutse situationerna och ha kameran riktad åt det håll där det kan hända saker. Jag trycker väldigt sällan av en serie bilder utan försöker tajma en händelse.

Jonny sa...

Okej, så du kör en punkt fast att Nikon skruyer med att deras dynamsika AF är så bra. Men det verkar ju funka! Fotar inte så mkt sport eller rörliga motiv själv så vart lite nyfiken.

Kul blog iaf! Den får gärna bli mer nördig :D

Mikael Sundberg sa...

Skönt att skippa brusred. program! Får väl byta till Nikon :-)

Joel Marklund sa...

Jonny: Jag kör ibland med den dynamiska autofokusen, men den passar inte till alla sporter. Min kollega Marcus Ericsson kör mycket mer frekvent med den. Det är en vanesak.

Mikael: Gör det ;)