Instagram

fredag 9 oktober 2009

Och allt började med...

Det är kanske lite tröttsamt med bara hockeybilder just nu, men det är i mångt och mycket vad jag arbetat med de senaste veckorna (tre matcher hittills den här veckan, en till imorgon). Nästa vecka blir det dock helt andra saker, så håll ut!

Hur som helst. Bild nummer två uppifrån får mig att börja tänka på då jag började plåta ishockey, vintern 2004 i Luleå. Jag "specade" (sålde på spekulation) in bilder till dåvarande Pressens bild, idag Scanpix. Bildchefen Tobias Röstlund sa att två saker var viktiga för att tidningarna skulle vilja ha sportbilder: action och tajt. "Snösprut, det gillar de". Jag kommer ihåg att jag redan första matchen fick in en bild i DN. En ganska taskig bild tekniskt sett. Dåligt vitbalanserad och inte speciellt kontrastrik, men jag hade fått det avgörande målet på bild. Pucken satt i nätmaskorna. Bilden var tagen uppifrån och därigenom väldigt tydlig. En turbild?

Efter det skulle jag gå från att konkurrera med en annan Pressens bild-frilansare till att jobba på Norrländska Socialdemokraten och efter ett tag bli något liknande en stringer för Aftonbladet i norra Sverige innan jag tog mitt pick och pack och drog ner till Stockholm. Att jag i framtiden skulle bevaka ishockey-VM, åka till USA och Kanada för NHL och framförallt OS var definitivt inget jag hade i tankarna den där vintern för fem år sedan. Allt började med den där gulvitbalanserade bilden uppifrån. Om jag hittar bilden någon gång ska jag definitivt visa den här på bloggen. Det måste den ju vara värd.

Rörigt. Men det får vara så ibland.
Snösprut var det ja...



I veckans två tidigare matcher gillade de att hoppa:


3 kommentarer:

VHC-bloggen sa...

Underbart med bilder från BIF-matchen, tack! :)
Jag började plåta hockey för bara fyra år sen och när jag tittar på de bilderna idag, så undrar jag vad killarna blev så exalterade för (de var verkligen skitdåliga). Men jag antar att det "bara" var grejen med att bli plåtad under match som var så spännande. :)
Ha en skön helg!

Camilla sa...

Är det basket nästa vecka? Vavavava?

sportskjutaren sa...

Det var kul att få träffa på en av mina förebilder och inspirationskällor igår.
En del av mina bilder finns här:
http://photo-it.net/fotoblogg/?p=451

/Daniel Malmberg.