Instagram

torsdag 1 oktober 2009

Med smak för oskärpa

Igår var jag som sagt på presskonferens med Mats Sundin. Med mig hade jag en lensbaby. Det fungerar nästan som ett tilt-shift-objektiv i och med att man väljer var fokus ska ligga i bilden. Resten blir oskarpt. För att se snygga bilder tagna med ett sånt objektiv, kolla då in Lars Darebergs bildspel.

Vanlig bild, bara för att.
Sudden med lensbaby-effekt. Jag försöker mig inte ens på en ordvits på temat.

Det roliga med objektivet är att det ser så konstigt ut. Jag fick skickat till mig en SVT-länk där man ser oss fotografer jobba på presskonferensen. Det ser verkligen fånigt ut i jämförelse med de vanliga objektiven. Det är dock något som kan vara bra. Idag började fyra personer att skratta mitt under plåtningarna, bara för att de tyckte att det såg roligt ut.

Med lensbabyn i högsta hugg. Foto: SVT.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Joel. Vad är det för lensbaby du använder dig utav??

VHC-bloggen sa...

Lensbabysar är skitkul att leka med. Testade "jaga-humlor-i-blomsterrabatt"-session med en sån, hur skoj som helst, men svårt! :)

Joel Marklund sa...

Det är en Lensbaby Composer jag använder.

VHC: Jättesvårt! Man glömmer bort hur svårt det är att manuellt fokusera.