Instagram

måndag 23 maj 2011

Gräs mot grus

Det blev en lång dag men några matcher i alla fall. Under dagen har jag också konstaterat att jag nog fick en gräddfil förra året då jag inledde min tennisbevakning med Wimbledon. Det är visserligen ett helt annat underlag och andra fotopositioner här i Paris men bara det att Wimbledon nästan är reklamfritt gör det så mycket enklare att ta bra bilder.

Här får jag istället oftast fotografera väldigt tajt eftersom detaljerna i bakgrunden stör så pass mycket. Samtidigt är det är en rolig utmaning. Jag ska försöka att i vilket fall som helst inte plåta för mycket ovanifrån. Det är snyggt med det röda gruset men det blir samtidigt monotont väldigt snabbt. Variation är a och o.

6 kommentarer:

Emma [hockey & foto] sa...

Vad använder du för kamerutrustning när du fotar dina sportbilder? Skulle vara jätteintressant att veta :)

Anonym sa...

Riktigt snyggt!
Du är verkligen grym på det här.
Mvh,
Peter

Sami Grahn sa...

Du gör ett bra jobb, Joel. Se nu bara till att hålla det på lagon nivå :-)

Jag är mest nyfiken på dina bästa efterbehandlingstips? Jag förstår att du hanterar varje bild unikt, men du kanske ändå har några sköna generella grepp att delge?

Dahlhöjd sa...

Riktigt fina bilder! Mvh! J

Anonym sa...

Fina bilder, tänk om man fick ägna lite mer tid bakom kameran och mindre tid på jobbet bakom datorn...

//Magnus

Joel Marklund sa...

Emma: Här använder jag en D3s, D3 och D700. Till det ett 200-400/4, 70-200/2.8 och 24-70/2.8. Har någon glugg till men det tidigare nämnda är det jag använder till 99 procent.
Peter: Tack och bock!
Sami: Faktum är att jag redigerar 90 procent av bilderna exakt likadant. Det är en s-kurva över bilden och sen pjattar jag upp lite grann, väldigt snabbt. En vanlig redigering av en bild tar max 30 sekunder.
Johan och Magnus: Kul att ni gillar dem!