Instagram

lördag 7 maj 2011

Poolbilder

Det här blir ett väldigt kort inlägg. Om några få timmar ska jag nämligen upp och jobba med ett reportage.

Jag är ju som bekant den enda byråfotografen som sätter in målkamera på Sveriges matcher. Mot att jag får göra det måste jag poola ut bilder till andra byråer som både har möjligheten att sätta in målkamera och i vanliga fall skulle göra det. Idag var det i vanlig ordning Reuters men också en fransk byrå. På det här sättet får bilderna maximal spridning.

Skärmdump från SvD























Så snart jag laddat över bilderna till min dator får Reuters fotograf ett minneskort med de obehandlade bildfilerna och gör sitt eget urval. Därför kan det komma olika bilder från Bildbyrån jämfört med andra byråer. Det som blir konstigt i det här sammanhanget är att bilderna även går ut till konkurrenter. I Sverige distribuerar Scanpix bilder från Reuters. Det innebär att de kan sälja vidare bilderna till sina kunder och därigenom tjäna pengar på att deras konkurrent går jobbet. Varför vill då inte vi göra tvärtom? Om man tar bilden själv har man copyrighten och behöver till exempel inte dra av provision.

När bilden går ut via oss är bylinen Joel Marklund/Bildbyrån medan när den går ut via andra är det exempelvis Joel Marklund/Pool/Reuters. Det var det om det.

1 kommentar:

Erika sa...

Oj vad knasigt det låter (för en som inte är så insatt), men så länge du tjänar pengar så! På detta sätt kanske du får fler jobb i framtiden?