Instagram

tisdag 23 februari 2010

Skicross - roligt, spektakulärt och svettigt

Det blev två timmar sömn innan jag klockan fem på morgonen satt på en buss iväg till Cypress Mountain. Väl uppe i backen monterade jag två remote-kameror och inväntade starten i solskenet.

Tv-produktionen av skicrosstävlingarna såg ut som ett tv-spel. Riktigt snygga, snabba kameraåkningar uppifrån och spektakulära krascher och hopp. Otroligt roligt att kolla på, även om det är en konstig sport. Jag hoppas att jag någon gång framöver får möjlighet att bevaka några tävlingar och fotografera i olika delar av banan.

Remote nr 1.
Varför får jag The Matrix-vibbar av den här bilden?

Alla remote-kamerabilder blir inte bra. Ibland missar man nämligen viktiga detaljer när man placerar ut kameran. Som att tv har fyra fula linor för sin overhead-kamera ovanför hoppet. I det läget känner man sig lite dum när man kollar igenom de 500 bilderna och det ser ut som skräp. Jaja, jag gör inte samma misstag nästa gång.

Linorna som tv-folket använder.

Att klättra i berg och att arrangörerna placerat bussen tillbaka till mediecentret mer än en kilometer från backen har sina nackdelar. Nämligen svett. Fullständigt sjöblöt kommer jag tillbaka till stan och konstaterar att det blir en tur tillbaka till hotellet och en dusch innan kvällens två hockeymatcher.

Jag hinner med två perioder av Kanada-USA innan det är dags för Sverige-Finland där även Nils gör mig sällskap. Fullständigt utmattade ger vi oss ut på stan för att käka sushi. Tror vi. Det är givetvis stängt. Istället hivar vi några öl och trycker i oss pizza. Hej nyttiga liv.






3 kommentarer:

Jens sa...

Super snygga bilder på skicross.

Du har det tuffare än dom aktiva!

Lycka till!

//Jens

Joel Marklund sa...

Tack Jens!

Johan Marklund sa...

Skiercrossbilden i mitten är fantastisk, gillar fäktningen och känslan att de åker genom varsin ring.